patchworkbreien

De expositie van Noordnet loopt. Het is een mooie expositie geworden met zeer verschillende soorten werkstukken. De moeite waard om te gaan kijken.
De laatste tijd heb ik het patchworkbreien weer opgepakt. Tien jaar geleden zag ik voor het eerst het werk van Horst Schulz en vond ik zijn manier van breien erg inspirerend. Voor Simone heb ik toen een vestje gebreid met allerlei soorten garens. De vorige zomer heb ik deze techniek weer bestudeerd, nu aan de hand van Ravelry en het boekje 'domino knitting' van Vivian Hoxbro. 
Vanuit de commissie Handwerken en Textiele Werkvormen heeft Hendrikje een cursus gevolgd  en boden wij deze techniek aan als workshop. Er waren maar liefst 36 aanmeldingen. Dit is te veel voor een cursusleider, dus heb ik Hendrikje geassisteerd. Een leuk moment om deze breitechniek weer op te pakken. Aangezien ik graag een aantal mooie voorbeelden wilde laten zien ben ik hard aan het breien gegaan.
Onderstaand voorbeeld brei ik met een zogenaamde 'magic bol'. Een bol garen samengesteld uit allerlei verschillende garens. Bij deze techniek komt dat mooi uit. Dit wordt een vest. Ik zal trachten het maakproces enigszins vast te leggen.
Een ander patroon dat ik uitgewerkt heb is een vierkante lap , die je als voorkant van een kussen kunt gebruiken: