Noordnet experiment

De volgende expositie van Noordnet (2 november t/m 14 december 2013 , galerie de Smederij, Sappemeer) heeft als thema TEXperiment. Hier zijn o.a. de resultaten van mijn Yil bird project te zien. Om van deze expositie wel een geheel te maken is een deel van de expositie gevuld met een gezamenlijk uitgangspunt: een foto van een stuk hout gemaakt door Barend Preutscher.
 Mijn experiment is of ik al breiend de foto kan omzetten in een werkstuk: ik maak geen uitgetekend patroon en  streef er ook niet naar om de foto exact te kopiëren, maar gebruik hem als schets voor het breiwerk.
Stap 1: materiaal verzamelen.
 Ik heb onlangs van 2 personen tapijtwol gekregen, dit is behoorlijk stug garen en dat geeft het houtige van de foto goed weer en is dus goed te gebruiken voor dit project. In de foto zit een blauw/groenig deel, die kleur heb ik niet dus die probeer ik d.m.v. spinnen en/of verven te maken.De ongesponnnen wol wordt gekaard op de molen met diverse andere kleuren wol en zijde. Het resultaat is te blauw en de structuur van het garen heel anders dan van  het tapijtgaren. Dus het tapijtgaren moet geverfd worden.
De wol op de kaardemolen          


Uiteindelijk is het tweede verfbad van tapijtwol het meest geslaagd. Op de foto is dat de meeste linkse streng. De andere kleuren vind ik mooier, maar die passen niet in het geheel, de kleuren zijn te helder t.o.v. de rest.


Stap 2: Het breiwerk kan beginnen.  Het is een zoeken naar structuren en kleurlijnen. Ik maak gebruik van de rondbreinaalden van Knit-pro, daarmee kun je steeds andere breipunten op de verbindende draad schroeven of delen waar je op dat moment niet breit, in de 'wacht zetten'. De foto ligt bij het werk en ik kijk steeds hoe ik verder wil gaan.

geleidelijk 'groeit' het werkstuk

detail
Met een klein proeflapje onderzoek ik wat de wol doet wanneer ik het stevig was: De structuur wordt dichter en krijgt een zachtere uitstraling (krimp van 6x14 cm naar 5x13 cm) Ik denk dat ik het werkstuk wanneer het klaar is licht ga vervilten. Dat maakt het breiwerk meer tot een geheel, maar de breisteken moeten wel zichtbaar blijven.
Het onderste deel is nu klaar, nu de bovenkant nog.
                               

Reacties

Populaire posts