Vierkanten en kantjes

Gisteren heb ik de laatste hand gelegd aan mijn werkstuk voor Textielkunst Nu met het thema Vierkanten en kantjes. In dit werkstuk wil ik het contrast uitbeelden tussen het strakke van de vierkanten en het vrije, losse soepele kant.  Het werkstuk is een hes geworden die ook gedragen kan worden. De vierkanten heb ik gebreid met de patchworktechniek. Hierbij brei je vierkanten door in het midden te minderen (mittered squares). Daarna neem je langs de zijkant steken op voor het volgende vierkantje ( zie ook het blog van  7 januari 2012  )Het kant gedeelte is gebreid van allemaal stroken waarin ik verschillende kantbreimotieven heb verwerkt, maar ook vrij breien en haken en bestaande kantjes.
werkstuk in wording, het breisel wordt gepast op een etalagepop om te zien waar er nog delen aangebreid moeten worden. Het armsgat op deze foto is later verplaatst naar het voorpand

Al breiend ontstaat het eindresultaat, steeds kijken en bedenken waar nog een strook moet komen en hoe die gebreid moet worden

een oud breipatroon uit een boekje dat ik te leen heb gekregen van Ria Mighelsen: Kunst-breien (Nieuwe serie handwerkboeken deel 5). dit boekje is van Ria's moeder geweest en staat vol met inderdaad kunstbrei stukjes. Dit patroon zit midden op het achterpand
Een patroondeel dat ik afgeleid heb van een patroon van een sjaal die ik op internet zag

 Het eindresultaat, de achterkant













                                            Het eindresultaat, de voorkant              
detail achterkant

Reacties

Populaire posts