stoomweverij de Smidse


Het uitgangspunt voor dit seizoen bij Textielkunst Nu is een gebouw: De Koninklijke Stoomweverij in Nijverdal.
Het gebouw heeft voor mij een aantal opvallende zaken:
raam in de Smidse: Rust roest

  • In de ramen zijn  teksten verwerkt; arbeid adelt, Arbeid is de ziel van het bestaan, Rust roest. Voor de lerarenopleiding  heb ik toentertijd een scriptie geschreven over arbeidsethiek. Mijn idee was toen (1985) dat mensen steeds minder hoefden te werken omdat machines dit over zouden nemen. Een nieuwe arbeidsmoraal leek mij nodig.......

  •  Het gebouw is verbonden geweest met weefindustrie. Een  redenen voor mij om eindelijk die weeflessen te gaan volgen.
  • Uit de bibliotheek heb ik een boek gehaald over de textielgeschiedenis van Twente. Dit boek ging voornamelijk over de sociale strijd tussen de textielbaronnen en de arbeiders. Er was een heel groot verschil tussen arm en rijk (mooie, nieuwe textiel versus hergebruik verstellen).
Dit worden de uitgangspunten voor mijn werkstuk.

De uitvoering:


Bij weefles leerde ik het schijnweefsel te weven. Ik heb dit in blokken van 3x3 ingeweven. 
Het weefsel is strak georganiseerd, gemaakt van nieuw, vrij fijn materiaal. 
De kleuren okergeel, groene aarde en ecru zitten in de tegels die  op de muren in het gebouw zitten 
Deze lappen van elk 3x3 blokken komen op een ondergrond die ik weef met vodden (contrast arm-rijk)
tegel in de Smidse



schets

Daarnaast komt een strook met de ingeweven tekst : 3x3= 6  +2 = 9. Dit is de tekst van het liedje van pippi Langkous zoals ik het mij herinner 'richt mijn wereld in wiede wiede naar mijn eigen zin' (arbeidsmoraal)




De eerste lap is geweven. Nu de ondergrond nog en het ingeweven gedeelte. Dat zal nog wel de nodige studie-uren vragen. Wordt vervolgd.


Reacties

Populaire posts