vervolg weefwerkstuk

De originele schets, 3 x 3 wordt in het uiteindelijke werkstuk 5 i.p.v. 6. Ik vind het cijfer qua vorm mooier


Het eerste gedeelte van de cijfers is ingeweven. De draden die niet in beeld mogen komen heb ik aan de achterkant door laten lopen. Eigenlijk hoort de goede kant van het werk naar achteren te zitten, zodat alle verbindingen aan de achterkant van het werkstuk komen, maar dat durfde ik niet aan. Ik wil zien hoe het eindresultaat er uit ziet.
Het vervolg van de tekst wordt met textielstiften op de ketting aangebracht

 Aangezien de textielstiften moeten drogen kan ik vast nadenken en experimenteren hoe ik het volgend deel wil hebben. Onder het eerste tekstgedeelte komt een strook waar ik materiaal wil inweven dat aan de buitenkant doorloopt. Ik heb nog strengen vlas liggen, die ik van Jo van Doornick heb overgenomen. Mijn eerste idee is om dat er in plukken in te weven, maar de vezels zijn te kort  naar mijn zin
.

 Bij de verzameling materiaal van Jo zit ook een strengetje gesponnen vlas, dat ga ik ook uitproberen. Mijn eerste experiment is met een spintol, maar dat werkt niet goed. Op het spinnewiel gaat het beter. Uit de bos vezels trek ik kleine bosjes draden die ik een twist geef met het spinnewiel. De volgende vezels leg ik langs het laatste stukje en laat het door elkaar draaien. Daarbij maak ik de draden vochtig, waardoor is het vlas minder springerig.
 In eerste instantie wil ik een dikke onregelmatige draad maken. deze draden twijn ik op de Navajo manier (1 draad wordt getwijnd van 3 draden, maar wel van een klos)
 Het groene vlas spin ik dun en ga ik niet twijnen, In het werkstuk wordt de draden als strengetje ingeweven.
De rode vlas wil ik twijnen van twee draden.
wordt vervolgt

Tussendoor project:
Bij weven houd je altijd een stuk ketting over dat niet in te weven is op het getouw. Jammer om weg te gooien, maar wat moet je ermee?
Van de groene wol waar ik mijn vorig weefproeflap van gemaakt heb, heb ik de resten verwerkt tot een ketting. De restanten (weef)ketting heb ik aan elkaar gebonden en daarbij andere draden toegevoegd, delen gevlochten, gemacrameed en omwoeld. Zo had ik tijdens de kerstdagen een mooie lichtgewicht ketting


Reacties

Een reactie posten

Populaire posts