ambachtelijke bezigheden

'Weet jij waarvoor een dubbelzijdige haaknaald gebruikt wordt' vraagt Ina Stuifzand mij. Het enige wat ik kan bedenken is dat het hetzelfde systeem is als bij steeksleutels, dus aan elke kant van de naald een verschillende maat, zodat je maar één haaknaald hoeft te kopen en er dan gelijk twee krijgt. 'Hij heeft aan beide zijden dezelfde maat' zegt Ina, dus mijn verhaal gaat niet op. 'In een boekje voor band-it/loomen wordt het genoemd, maar hoe het werkt weet ik niet'. Ik heb ook geen idee, het enige wat ik kan doen is het op internet zoeken en uitproberen. In april kan ik het dan in hun winkel demonstreren.
De naald blijkt voor tweezijdig Tunisch haken te worden gebruikt en bij loomen.
Dus deze week ben ik druk bezig geweest om diverse steken van het Tunisch haken uit te proberen en de beroemde elastiekjes zijn nu ook in mijn atelier aanwezig.
diverse stekenproeven met de dubbelzijdige  en enkelzijdige Tunische haaknaald

gehaakt met de dubbelzijdige haaknaald (voorkant)

gehaakt met de dubbelzijdige haaknaald (achterkant)
Deze proefjes zijn bijna klaar, nu nog een creatieve toepassing/variatie uitdenken en proberen.
Voor een werkstuk heb ik al eens Tunisch haakwerk gebruikt en daar heb ik toen een filmpje van gemaakt zie:
https://www.youtube.com/watch?v=OQU9tJ7kSqk

De cursisten van de breilessen heb ik de  opdracht gegeven om  een eigen kabelpatroon te ontwerpen voor een poef en dit uit te voeren. Van Nynke Dorenbos heb ik 2 basismodellen poef gekregen met de mededeling daar kun jij misschien wel wat mee. Dat is dus nu gebeurd, Voor mijzelf heb ik er nog een bijgemaakt en om de les goed te kunnen geven heb ik zelf ook een poef ontworpen en gebreid.
bovenkant

zijkant
Al met al een lekker ambachtelijk textielweekje

Reacties

Populaire posts