mochila haken en freeform knitting

Lekker afwisselend werk de laatste week.

Aan een aantal mensen heb ik geleerd hoe je een Wayuu mochila moet haken. Deze tas, volgens het model van de Wayuu uit Colombia wordt van te voren uitgedacht en netjes volgens dit patroon gemaakt. De vrouwen van deze stam maken allemaal hun eigen unieke patronen, die niet genoteerd worden. Voor veel mensen is het moeilijk om zelf zo iets te bedenken, dus kregen ze tijdens de workshop allemaal 3 patronen voor een mini mochila. Een mooie kans om de techniek 'tapestry haken' te leren kennen.
Ik vind het leuk om deze patronen te ontwerpen en uit te proberen. Vooral de bodem is een hele uitdaging om die zo te krijgen als  in mijn hoofd. Om ze presenteerbaar te krijgen werk ik de getekende patronen uit met LibreOffice Calc, een soort excel. Na vele zweetdruppels kan ik er nu aardig mee werken. Er zijn 5 patronen klaar. Ze zijn al te koop, maar ik kan ze nog niet uitgewerkt laten zien (heb je nu al belangstelling mail mij dan) Binnenkort meer info.



















Een heel andere manier van werken en daarom zo leuk om naast elkaar te doen, is freeform knitting. Aanstaande zaterdag ga ik met een groep in Zwolle daarmee aan het werk http://wolcafezwolle.blogspot.nl/2015/09/freeform-knitting.html. Een mooie stok (in dit geval breipen) achter de deur om mijn voorbeeldvest verder uit te werken.













Je kunt nog steeds naar de expositie van Noordnet in Sappemeer
http://www.desmederijsappemeer.nl/
Aanstaande zondagmiddag (22 november) is er een extra opening. We gaan technieken demonstreren  die in de werkstukken gebruikt zijn en toelichting geven op het geëxposeerde werk


Reacties

Populaire posts