groot

Ik houd er van om grote werkstukken te maken. Waarom? Op de een of andere manier komt dat wat ik wil uitdrukken beter uit in een groter formaat.
Een cursist heeft mij wel eens gezegd dat ik groot werk omdat ik dat kan vervoeren. In die tijd reden wij in een Toyota Hyace, extra long, en inderdaad daar was al mijn werk makkelijk in te vervoeren. Nu we in een 'normale' auto rijden is het wel even slikken of het er in past. Maar ik vind dat mij dat niet moet tegen houden om op het formaat te werken dat ik wil. Er zit per slot van rekening ook nog een dak op deze auto waar wat op kan.
Dus..
Voor het Textielfestival De Weerrribben http://textielfestivalweerribben.nl/ heb ik al tijden een heel groot werkstuk in mijn hoofd. Het materiaal is verzameld, de tijd is er rijp voor. Dus is het werkstuk opgestart.
Het wordt een weefwerk dat op een frame van koperbuis zit. Dit idee  heb ik van Archie Brennan en ziet er heel goed te maken uit http://brennan-maffei.com/Loom.htm. Van mij afstudeerwerk van de lerarenopleiding heb ik nog koperen buizen liggen, die moeten maar eens herbruikt worden.
De klus viel tegen, maar gelukkig heeft Cor mij geholpen. Het koper blijkt niet zo sterk te zijn als Archie suggereerd, of ik heb te veel spanning op de draden, maar de buizen trekken krom. Met wat technische aanpassingen, door Cor aangebracht en een ketting met minder spanning staat het geheel dan nu klaar om te gaan weven.
Het thema voor het textielfestival is Handen. Bij Noordnet nemen we 'de schepping van Adam' van Michelagelo als startpunt. Mijn werkstuk gaat heten 'See me, Feel me'.  In het ontwerp zit de uitvergrote hand van  Adam.

frame met ontwerp








wij zijn begonnen








Mijn eerste idee is om het werkstuk ook als tastobject te presenteren, het gaat per slot van rekening over handen. Aan dit idee begin ik nu wel wat te twijfelen, want het weefsel is wel erg mooi wit.


Voorlopig kan/moet  ik echter lekker aan het werk.

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts