29 februari

Op deze 'extra' dag van het jaar heb ik het genoegen om bij Handwerkcafé Zwolle les te geven in improviserend breien.
Bij improviserend breien ontstaat het werkstuk al doende, er is van te voren geen ontwerp of patroon. Omdat de mogelijkheden dan veel te groot zijn stel ik  een aantal spelregels waaraan de vormgeving van het werkstuk moet voldoen.
Zo kan bij voorbeeld een thema de keuzes bepalen die je maakt tijdens het breien: In dit geval was het thema 'tijd':
-Het werkstuk wordt rond zoals de wijzerplaat van een klok.
-In mijn steken zoek ik naar getallen die met tijd te maken hebben ; twaalf, vierentwintig. zestig enz.
Daarbij geef ik regels aan met betrekking tot het kleurgebruik; Het palet moet dit keer bestaan uit een aantal tinten van één kleur met daarbij één sterke contrastkleur 'schrikkleur' (je kunt daarbij denken aan complementaire kleuren rood-groen, geel-paars,  blauw oranje)
 In mijn eigen voorbeeld ben ik begonnen met het opzetten van 12 steken, van daaruit zoek ik steeds naar mogelijkheden om verder te breien. De dikke rode draad steekt als een wijzer uit de begincirkel. er zijn 12 ingebreide noppen (symbool voor het tikken van de klok)

 Detailfoto, voor de rose rand heb ik in mijn stekenboeken gezocht naar een passende steek, je hoeft niet alles uit je hoofd te weten. Het werd een kabelpatroon over twaalf steken met gaatjes in de vorm van een klavertje vier
Omdat er ook een deelnemer is die om gezondheidsredenen niet kan breien maar wel kan haken heb ik hetzelfde thema en met dezelfde spelregels een voorbeeld gemaakt in haakwerk.
In actie tijdens het bespreken van de resultaten (foto: Nienke Smit)


Reacties

Populaire posts