Weefopdracht voor mijzelf

Al tijden zit het in mijn hoofd: ik wil nog eens een groot tapestry werkstuk maken. Omdat ik weet dat dit veel tijd kost en omdat ik in deze techniek nog veel moet leren, gaat af en toe de gedachten door mijn hoofd om alle activiteiten een tijdje stil te leggen en mij volledig op dit beeldweven te storten, een soort van tapestryjaar. Dit is steeds alleen maar een gedachten geweest. Ik haal te veel motivatie en ideeën uit het samenwerken met andere mensen.
Maar nu: door het Corona-virus zijn al mijn buitenshuis activiteiten geannuleerd en ligt er de mogelijkheid mij volledig op dit ene weefwerkstuk te concentreren. De eerste twee weken loop ik echter enigszins verdwaasd rond, het lijkt allemaal net een surrealistische film. Er komt bijna niets uit mijn handen en in de quarantine  Kal van Arne en Carlos vind ik een prettige afleiding  arnecarlos.com/blog
Na twee weken kan ik mijzelf weer aansturen. Dus ga ik mij de komende tijd vermaken achter mijn weefgetouw. Voordat het echter zo ver is moet er veel voorbereid worden:
De schets moet vergroot en eventueel aangepast worden:
 De originele schets dateert van 2017. Ik maakte deze tekening naar aanleiding van vervreemdende fietstocht naar Hedwig in Sellingen (veel meer kilometers dan gedacht, routes die niet kloppen, verdwalen, pas op slecht ijs, een terugweg met alleen maar harde regen)


Het garen moet gekozen worden:
Er ligt nog dunne wol dat ik gekregen heb bij het grote weefgetouw, omdat dat niet helemaal compleet bleek te zijn. Deze wol wil ik verven. Omdat de wol al een tijdje ligt ga ik de strengen eerst opnieuw maken. Na streng één kom ik er achter dat de vorige eigenaar de strengen gemaakt heeft van twee draden. Dat maakt het er niet eenvoudiger op. Maar goed, na heel wat geploeter heb ik de strengen zo ver dat ik de wol kan gaan verven. Ik begin heel nauwkeurig en schrijf precies op hoeveel gram wolverf ik per streng gebruik. Maar in de pan staat de kleur mij niet aan en al gauw gaan er toch weer een aantal grammen niet genoteerde verfstof bij door. ha, ha, het worden dus weer zeer unieke wolletjes.

Ik moet bepalen waarvan ik de ketting maak en hoeveel draden per centimeter ik ga gebruiken. Dit wordt 4 dr/cm vissersgaren. Diverse proefjes moeten gaan bepalen hoe het beeld  geweven wordt. Enz.
  

Op dit moment zijn deze voorbereidende activiteiten bijna afgerond. De ketting is opgeboomd, ingeregen en aangeknoopt.
Wordt vervolgt

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts