Palet klaarmaken

Bollen maken
Zoals een schilder zijn verf klaar zet, maak ik van mijn garen een palet. Dat begint met het verven van de strengen wol, maar daarna is het nog niet klaar. De inslag van mijn weefsel gaat bestaan uit drie draden dunne wol. Dat geeft de mogelijkheid om extra kleurnuances te maken. Van sommige kleuren wil ik dat de drie draden evenwichtig gemengd zijn. Dit bereik ik door ze te twijnen op het spinnewiel. Daarna kan de draad weer op een bol.
Het palet is klaar
Daar ben ik gisteren mee bezig geweest. Ik geloof dat ik nu bijna zo ver ben dan het weven gaat beginnen. De ontwerptekening (=cartoon) moet nog onder de ketting aangebracht worden, daarna kan ik met een watervaste stift de lijnen op de ketting 'overtrekken'. Omdat het uiteindelijke ontwerp onder het weefwerk komt te liggen ga ik toch eerst nog de tekening met mijn aantekeningen overtrekken op patroon papier, zodat ik ook tijdens het weven een totaalbeeld blijf houden. 
Gistermiddag vond ik het te mooi weer om binnen te zitten en aangezien ik nog wat extra gereedschappen voor het weven wil hebben, ben ik met mijn zakmes aan het houtbewerken geslagen. Wat heb ik gemaakt? aanslagstokjes, een latje om de ketting te selecteren en twee spoeltjes om de inslag op te winden. Of ze goed werken? Dat zal de praktijk uitwijzen.



Reacties

Populaire posts