Ergonomische aanpassingen

Bij tapestry weven weef je in een linnenbinding. Dit betekent dat er een draad omhoog gaat en een draad naar beneden, op en neer dus. Dit kun je gemakkelijk met een naald doen  maar op een weefgetouw met schachten is dat gemakkelijker. In mijn geval heb ik het weefsel op een vier schachten getouw van Leclerc ingeregen. De schachten zijn verbonden met trappers, dat werkt heel prettig; de handen doen het werk aan de bovenkant, de benen zorgen ervoor dat de juiste draden naar beneden gaan.
De oude situatie
Omdat er in dit weefsel maar twee verschillende posities zijn kan het met twee trappers, dat heb ik dan ook eerst gedaan. Maar na een weekje weven blijkt dat ik soms een uur lang met hele scheve benen zit en dat begin ik nu al in mijn heupen te voelen. Mijn getouw heeft zes trappers, dus die heb ik nu allemaal in gebruik genomen, in de hoop dat dit ergonomisch meer verantwoord is.

Trappers opnieuw aangebonden,
de  trapper zijn
Aan trappers een, drie en vijf zitten nu de schachten een en drie. Aan trappers twee, vier en zes schachten twee en vier.
We zullen zien of mijn heupen het nu beter kunnen verwerken.
Puzzleplaatje *



*De verbinding tussen de schachten en de trappers

Reacties

Populaire posts