Extra verfdag

Voor een aantal kleurvlakken in mijn weefwerkstuk, nu nog zonder naam, vind ik de kleuren nog niet goed. En aangezien ik nog ongeverfde wol heb liggen besluit ik een extra verfdag in te lassen.
Dat betekent: strengen haspelen, afbinden, wegen, weken, verf aanmaken, verven, wachten tot het bijna kookt, wachten tot alle verfstoffen opgenomen zijn.
Op  dit moment is dat allemaal gebeurd. Nu moet de wol afkoelen in het verfbad.  Ik wilde nog een lichte grijs voor de lucht, een donkere grijs voor het 'fietspad', het paars voor de slingerlijn is goed, maar de schaduwkleur is te donker, licht blauw voor het midden deel en een licht rood voor naast de rode lijn.
Zoals ik het nu bekijk zijn de kleuren aardig goed gelukt.
Dan nu eerst maar een blokje om en straks de afgekoelde wol spoelen en drogen. Dan komt het moment van tevredenheid of teleurstelling, maar er is nog steeds ongeverfd garen, dus met nog een extra verfdag kan dat opgelost worden.

18.00 uur:  de strengen zijn uit het verfbad en gespoeld. De kleuren bevallen me, alleen de rose  vind ik wat te dominant van tint. Straks ga ik nog een lichtere versie maken.
Aangezien er van mijn weefwerk nog niet veel te zien is geef ik hier een kijktip. Al jaren kijk ik veel naar weefwerk van andere beeldende kunstenaars. Bij sommige wevers kom ik steeds terug, ik vind hun werk erg inspirerend en leerzaam. Ze geven ook veel informatie over weeftechnieken. 
Ook het werk van Archie Brennan kan ik je aanraden om te bekijken.
Have fun

Reacties

Populaire posts